Mekkenin Fethi bugn değil

90lı senelerin sonu veya 2000li yılların başıydı. İlk defa yılbaşında Mekkenin Fethi programı yapıldığına şahit olacaktık. O zamanları Mekkenin Fetih tarihi takvimlerde 11 Ocak 630 (Hicri olarak 20 Ramazan 8) olarak geiyordu. 11 gn nceden kutlanmasının sebebi ise “yılbaşı eğlencelerine katılmayı engellemek iin alternatif bir gece“ oluşturmak idi.
Aıkcası garipsemiştim. Mslmanların uydurma bir gnde gnah işlememeleri iin gerek bir gn 11 gn ne alınıyordu. Mslmanı “engellemek“ iin gerek bir gnn tarihini değiştirmek gerekiyordu!? Bu şekilde yılbaşında mslmanlar iin yine de “eğlenebilmeleri“ iin bir imkan aılıyordu. Adeta mslmanları gnahtan uzak tutabilmek iin uydurma bir şey icat etmek gerekiyordu. Trajikomik bir duru.


Kaldıki “İslami“ gnlerin hi biri miladi takvime gre ifade edilmiyor. Hepsi hicri takvime gre belirleniyor. Dolayısıyla Mekkein Fethinin zellikle miladi takvime gre ifade edilmesi normal değildi. Miladi takvim gz nnde bulundurulduğunda yılbaşına yakın olmasından dolayı olabilir. Yani yılbaşına “alternatif” olabilecek tek gn. Ama arada 11 gn vardı….

Bu gnlerde ise durum daha da vahim. Eskiden en azından gerek tarihi 11 Ocak olan Mekkenin fethi, her sene yılbaşında kutlana kutlana, gerek tarihi dahi yılbaşına kaymış durumda. Takvimlerde bile 31 Aralık veya 1 Ocak olarak geiyor. Sırf yılbaşını, yani dnyanın 365 gnde gneş etrafında dndğn, kutlayabilmek iin, gerek bir tarihde oynama yapıyorduk. George Orwellin 1984 romanında geebilecek bir durum.

Olaya sosyolojik olarak baktığımızda tam bir postmodern durum ile karşı karşıyayız. İinde ne isterseniz var. Modernite, globalizm, kapitalizm ve seklerizm mslmana bir yılbaşı eğlence formatı sunuyor.

Mslman ise sorgulamadan ii boş bu paketi kabul ediyor. Verdiği bu tavizlerin ise nereye gideceğini, bu geminin nerede duracağını hi dşnmyor.
“Alternatif“ diye kutlamaya alıştığı gerek gnn dahi ii boşaltılıyor ve geriye maneviyatsız bir “eğlence kltr“ kalıyor.



Cemil Şahinz