Carpe_Diem Posted October 10, 2011 Share Posted October 10, 2011 Merhaba, ben bir hadis buldum, fakat kimin nakl ettigi hadis sahihtir kimin degildir bilmiyorum. Aranizdan birisi bana yardimci olabilir mi? Bende bizim kitaplara bir göz atacagim ins., belki herkes buldugunu burada paylasir. Gıybeti haram olmayanlar Şu üç kişinin gıybeti haram değildir: 1- Fasık, 2- Zâlim idareci, 3- Bid’at ehli. (İ. Ebiddünya) http://hadistweet.blogspot.com/2011/10/hayata-yon-veren-uc-maddeli-hadis-i.html NOT: Elbette bu hadisi mani ederek ballandira ballandira birilerini cekistirmek icin degil, sadece özel durumlar icin aklimizda bulunmasi icin soruyorum. Baska bir sehirden gelen abla anlatti: Bir genc kiza kismet cikinca kimse o cocugun kötü hallerini kizin ailesine anlatmadi giybet etmemek icin. O genc kizla evlendikten bir kac hafta sonra kizi birakip gitti. Gelin depresyona girdi, bardan bara sürüklendikten sonra bir almanla evlendi. Fakat en büyük cocugu alman babasindan etkilenerek türklerden nefret ediyor. Bunlar cok basit bir uyari ile önlenebilirdi. Özel durumlarda nasil davranmamizi bilmememiz böyle agir sonuclar dogurur. Umarim derdimi anlatabilmisimdir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Serbederan-19 Posted October 10, 2011 Share Posted October 10, 2011 sa, evet cok mühim bir konu. ayrintili bilgi icin "giybeti biraktiran kitap" i tavsiye ederim.http://www.kitapyurdu.com/kitap/default.asp?id=459990 bu kitabi okuduktan sonra, sadece giybetin hangi sartlar altinda caiz oldugunu degil, bizim giybet yapmadan ne istisare nede sohet edebildigimiz meydana cikiyor. en basiti de... madem fasikin giybeti caiz, hangi sartlar altinda ve ne maksatla. en önemliside, fasik kimdir? ya fasikin giybetini yapan kisi kendisi fasik degil midir? gercekten herkesin elinde olmasi gereken bir kitap. ws Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Webmaster Posted October 10, 2011 Share Posted October 10, 2011 22. Mektupda Said Nursi Giybetin caiz olabilecegi bölümleri acikliyor: Gıybet odur ki: Gıybet edilen adam hazır olsa idi ve işitse idi, kerahet edip darılacaktı. Eğer doğru dese, zâten gıybettir. Eğer yalan dese; hem gıybet, hem iftiradır. İki katlı çirkin bir günahtır. Gıybet, mahsus birkaç maddede caiz olabilir: Birisi: Şekva suretinde bir vazifedar adama der, tâ yardım edip o münkeri, o kabahati ondan izale etsin ve hakkını ondan alsın. Birisi de: Bir adam onunla teşrik-i mesaî etmek ister. Senin ile meşveret eder. Sen de sırf maslahat için garazsız olarak, sh: » (M: 296) meşveretin hakkını eda etmek için desen: "Onun ile teşrik-i mesaî etme. Çünki zarar göreceksin." Birisi de: Maksadı, tahkir ve teşhir değil; belki maksadı, tarif ve tanıttırmak için dese: "O topal ve serseri adam filân yere gitti." Birisi de: O gıybet edilen adam fâsık-ı mütecahirdir. Yani fenalıktan sıkılmıyor, belki işlediği seyyiatla iftihar ediyor; zulmü ile telezzüz ediyor, sıkılmayarak aşikâre bir surette işliyor. İşte bu mahsus maddelerde garazsız ve sırf hak ve maslahat için gıybet caiz olabilir. Yoksa gıybet, nasıl ateş odunu yer bitirir; gıybet dahi a'mal-i sâlihayı yer bitirir. Eğer gıybet etti veyahut isteyerek dinledi; o vakit اَللّهُمَّ اغْفِرْلَنَا وَ لِمَنِ اغْتَبْنَاهُ demeli, sonra gıybet edilen adama ne vakit rast gelse, "Beni helâl et" demeli. اَلْبَاقِى هُوَ الْبَاقِى Said Nursî Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.