Zum Inhalt springen
Qries Qries Qries Qries Qries Qries

Empfohlene Beiträge

 

 

 

Anne ve Babaya itaat etmenin hikmet ve fazileti

 

 

Öyle günahlar vardirki sahibinin son nefeste imansiz gitmesine sebep olur.

Bu günahlarin basinda, Allah´a sirk kosmak la birlikte, anne ve babaya asi olmakta zikir edilir.

 

Anne ve baba insanin hayat bulmasina vesiledir.

Büyük bir zahmetle dünyaya gelen insanin, binbir güclükle yetistirilip egitilmesine titizlik gösteren, hic bir fedakarliktan kacinmayan insanlardir anne ve baba.

 

Anne ve baba aslinda bir nevi peygamber meslegi yapar.

Dünyaya getirdigi evladini sadece yedirip giydirmez, ayni zamanda onlari egitir ve terbiye eder. Sonuc olarak evlatlarini Allah´a bir kul, Peygamber (saw) efendimize bir ümmet olarak yetistirip, cennette beka bulmalarini saglar. Bu yüzden olacakki, babanin evladina olan duasi, peygamberin ümmetine yaptigi dua gibidir.

 

Anne ve baba insanin ilk mürsididir. Bunun icin ebeveynine asi gelen evlad, dogru yoldan sasar, tövbe etmezse, iflah olmaz helak olur.

Anne ve baba insanin ya cenneti yada cehennemidir. Onlara itaat ve ihsan cennete acilan kapi, onlara asilik ve onlari üzmekde, cehenneme acilan kapidir.

Insan ister bu kapiyi tutsun isterse biraksin zarari da fazileti de kendinedir.

 

Allah cc Kurani kerimin bir cok yerinde, kendine itaat ile anne ve babaya itaati, birlikte zikretmis, onlara olan itaatsizligide kendine itaatsizlik gibi degerlendirmistir.

Bu durumda anne ve babasina asi olan, aslinda Allah´a asi olmus olur.

 

 

Nitekim bir hadis i serifte:

Ebû Bekre Nüfey Ýbni Hâris radýyallahu anh’den rivayet edildiðine göre Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem:

– “Büyük günahlarýn en aðýrýný size haber vereyim mi?” diye üç defa sordu.

Biz de:

– Evet, yâ Resûlallah, dedik.

Resûl–i Ekrem:

– “Allah’a þirk koþmak, ana babaya itaatsizlik etmek” buyurduktan sonra, yaslandýðý yerden doðrulup oturdu ve “Ýyi dinleyin, bir de yalan söylemek ve yalancý þâhitlik yapmak” buyurdu. Bu sözü durmadan tekrarladý. Daha fazla üzülmesini istemediðimiz için keþke sussa, diye arzu ettik.

 

Peygamber efendimiz saw, tarifi ile günahkar bir müslüman “zina edebilir, hirzizlik edebilir, adam da öldürebilir, ama asla yalan söylemez”. Bir müslüman zaten Allah´a sirk kosmaz.

Anne ve babaya asi olmanin, bir müslümanin hic bir zaman yapmayacagi iki günahin tam ortasinda zikir edilmesi, cok manidardir.

 

Bir baska hadiste Efendimiz saw, münafiklarin sifatlarini anlatirken:

 

“Emanete ihanet eder, sözünde durmaz ve konusdugu zaman yalan söyler” buyuruyor.

 

Allah sirk kosmak küfürdür. Yalan söylemek ise münafiklik alametidir. Anne ve babaya asi olmak ise Allah´a isyanin, muhalefetin ve, sonuc olarak da, küfrün basidir.

 

Anne ve babaya “of” bile demek haram iken onlara bagirmak, azarlamak, üzmek yada küfür etmek, Allah´in rahmetinden uzaklasmaya sebep olur.

Bu yüzden onlara mümkün oldugu kadar seffaf davranmak, gönüllerini hos tutmak ve dualarini almak lazimdir.

 

Eger anne ve baba hayatta degillerse onlarin kabirlerini ziyaret etmeliyiz, bunda hac ve umre sevabi var.

Onlar icin özel dua etmeli, Sadaka vermeli, onlar adina hayir islemeli, ve kendi isledigimiz hayir ve hasenatin sevabini onlara hediye etmeliyiz.

Ayrica Anne ve Babanin dostlarini ziyaret ederek onlarin anilarini hayatta tutmaliyiz.

 

Allah´in cc övdügü her seye büyük bir saygi ve teslimiyetle muamele etmeliyiz.

Unutmayalimki Allah cc kurani kerimde peygamberlerin yanisira anne ve babalarida övmüs, onlara olan itaati kendine itaat ile bir zikretmis, onlara olan asiligi kendine

asilik olarak kabul etmis, onlarin rizasini kendi rizasina es tutmustur.

 

 

Bir hadiste efendimiz saw buyurduki:

 

“Anne ve babasýna veya onlardan sadece birine yaþlýlýk günlerinde yetiþip de cennete giremeyen kimse periþan olsun, periþan olsun, periþan olsun”

 

 

Anne ve babamiz yaslandiginda onlara merhametle davranmak, azarlamadan ve güler yüzle ihtiyaclarini karsilamak gerekir. Yaslilarin bizimle beraber ayni evde kalmalari, evin bereketini ve huzurunu arttirir.

Anne ve baba hem evlatlari icin hemme ilerde torunlari icin büyük bir bilgi ve tecrübe kaynagidir. Eger gencler yaslilarin tecrübelerinden faydalanmazlar ise, hayatta hic bir seye muaffak olamazlar ve daima bir dertten digerine dalarlar. Böylelikle ailede ve toplumda huzursuzluklar, memnunuyetsizlikler ve kaos cogalir, insanlarin ruhi denge ve huzuru bozulur.

 

Bu yüzden mubarekler: “eger bir kümesteki tavuklarda horoz gibi öterse, kümesin düzeni kalmaz” buyurmus. Kimse haddini asmamalidir.

 

 

 

Allah cc, dünyadaki rahmetine vesile olarak, memedeki bebekleri ve beli bükük yaslilari gösteriyor. Onlarin gönlünüllerini almayana hic rahmet yagarmi?

 

Anne varligin sembolüdür, baba ise ruhun sembolüdür.

 

Bir insanin ebeynine boyun egip, onlara teslim olmasi, onlarin isteklerini ve arzularini kendi istek ve arzularina tercih etmesi…. Imanin sabit olmasi icin sarttir!

Cünki boyun egebilmek cok büyük bir fazileti pesi sira getirir. Anne ve babasina itaat etmeye alismis bir kisiye, Peygambere (saw) boyun etmek, onun sünnet ve emirlerini yerine getirmek zor gelmez. Böylelikle kisi Allah´a boyun egmis ve O´nun emirlerine

sadik kalmis olur.

 

Belirtmek gerekirki, anne ve baba icin gecerli olan kaideler ögrenci ile ögretmen, usta ile cirak arasindaki iliskiler icinde gecerlidir.

 

Dinimiz anneye verdigi degeri hic kimseye vermemistir. Cennet annelerin ayaklari altindadir diyen Efendimiz (saw) in su hadiside cok ibret vericidir:

 

Ebû Hüreyre radýyallahu anh þöyle dedi:

Bir adam Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’e gelerek:

– Kendisine en iyi davranmam gereken kimdir? diye sordu.

Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem:

– “Anan!” buyurdu.

Adam:

– Ondan sonra kimdir? diye sordu.

– “Anan!” buyurdu.

Adam tekrar:

– Ondan sonra kim gelir? diye sordu.

– “Anan!” dedi.

Adam tekrar:

– Sonra kim gelir? diye sordu.

Resûl–i Ekrem sallallahu aleyhi ve sellem:

– “Baban!” cevabýný verdi.

 

Efendimizin (saw) bu hadisindende anlasiliyoki, bir kisi annesine, babasina gösterdigi ilgi ve alakanin üc katini göstermelidir.

Kadinlar tabiatlari itabariyle erkeklerden cok daha hassas olup, yaptiklari fedakarliklarin göze degmesini, evlatlarinin kendileri icin sarf edilen zaman ve ömrü takdir etmelerini isterler.

 

Peygamberimiz saw bu hadisinde buna dikkat cekmis ve bir evladin annesine karsi daha duyarli ve seffaf olmalasini emretmistir.

 

Annenin duasi makbuldur. Öyleki Allah´in rahmet nazarinda naz sahibi olabilmek icin cogu zatlar hep bir mürside, bir seyhe ihtiyac duymuslardir. Fakat annesinin ihtiyac ve arzularini gözünden okuyupta anne duas ile Allah´in nazarinda veli olma serefine ulasmis kullar mevcuttur.

 

Müslim’in bir rivayetinde Hz. Ömer’in þöyle dediði nakledilmiþtir. Ben Rasulullah (s.a.v.)’in þöyle buyurduðunu iþittim. “Hiç þüphesiz tabiilerin en hayýrlýsý Üveys adýndaki bir kimsedir. Onun bir anasý vardýr. Alaca hastalýðý geçirmiþtir. Onunla karþýlaþýrsanýz sizin için istiðfar etmesini isteyiniz.”

 

Üveys el Karani de tabiin neslinin en faziletli kiþilerindendir. Annesine olan itaati ile ulaþtýðý manevi mertebeyi herkes bilir.

 

Insan manevi mertebelere hep anne ve baba duasiyla ulasir. Anne ve babasina dargin olanlarin, onlari üzüp kalplarini kiranlarin ne namazi vardir ne kurbani nede zekati.

 

 

 

 

 

Link zu diesem Kommentar
Auf anderen Seiten teilen

Dein Kommentar

Du kannst jetzt schreiben und Dich später registrieren. Wenn Du ein Konto hast, melde Dich jetzt an, um unter Deinem Benutzernamen zu schreiben.

Gast
Auf dieses Thema antworten...

×   Du hast formatierten Text eingefügt.   Formatierung jetzt entfernen

  Nur 75 Emojis sind erlaubt.

×   Dein Link wurde automatisch eingebettet.   Einbetten rückgängig machen und als Link darstellen

×   Dein vorheriger Inhalt wurde wiederhergestellt.   Editor leeren

×   Du kannst Bilder nicht direkt einfügen. Lade Bilder hoch oder lade sie von einer URL.

×
×
  • Neu erstellen...