EMRE Posted December 21, 2008 Share Posted December 21, 2008 (Münazarat namýndaki risalenin bir parçasýdýr.) Sual: Taaddüd-ü zevcat gibi bâzýmesâili, bâzýecnebiler serriþte ederek, medeniyet nokta-i nazarýnda þeriata bâzýevham ve þübehâtýirad ediyorlar? Cevap: Þimdilik mücmelen bir kaide söyliyeceðim, tafsilini müstakil bir risale ile beyan etmek fikrindeyim. Sh: (Ha-63) Ýþte, Ýslâmiyetin ahkâmýiki kýsýmdýr. Birisi: Þeriat ona müessesdir. Bu ise, hüsn-ü hakikî ve hayr-ýmahzdýr. Ýkincisi: Þeriat-ýmuaddildir. Yâni gâyet vahþî ve gaddar bir suretten çýkarýp ehven-i þer ve muaddel ve tabiat-i beþere tatbikýmümkün ve tamamen hüsn-ü hakikîye geçebilmek için, zaman ve zeminden alýnmýþ birsurete ifrað etmiþtir. Çünkü; tabiat-i beþerde umumen hükümferma olan bir emri birden ref'etmek, bir tabiat-ýbeþeri birden kalbetmek iktiza eder. Binaenaleyh, þeriat vâzý-ýesâret deðildir. Belki en vahþi suretten, böyle tamamen hürriyete yol açacak ve geçebilecek bir surete indirmiþtir, tâdil etmiþtir. Hem de, dörde kadar taaddüd-ü zevcat; tabiate, akla. hikmete muvâfýk olmakla beraber. þeriat bir taneden dörde çýkarmamýþ, belki sekiz-dokuzdan dörde indirmiþtir. Bâhusus taaddüdde öyle þerait koymuþtur ki; ona mürâat etmekle hiçbir mazarratýmüeddî olmaz. Bâzýnoktada þer olsa da ehven-i þerdir. ehven-i þer ise, bir adâlet-i izâfiyedir. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts